niedziela, 29 czerwca 2014

Audycja XXX


7 komentarzy:

  1. Fragment ostatniego wywiadu prasowego Wincentego Witosa. Niedziela 31 V 1945.

    (...)-Dawno mówiłem że Polska po tej wojnie będzie taką, jaką będą chcieli mieć ci, co wojnę wygrali: Rosja, Anglia, Ameryka. Nic tu nie poradzimy. I takie będą granice, jakie oni wyznaczą.Myśmy wojnę przegrali i takie czy inne naciąganie, że jest odwrotnie, to tylko łudzenie się...Wspomniał pan o rządzie. Rząd nie zawsze może robić to, co by robić pragnął. Byłem trzy razy premierem i wiem coś o tym. Trzeba ulegać wielu czynnikom wewnętrznym i zewnętrznym, liczyć się z nimi...Nieraz zdarzało ni się robić w imieniu rządu rzeczy, które nie leżały w moich przekonaniach, ale taki był wymóg sytuacji, konieczności...(...)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem, czy dobrze widzę ale "Moja Przyjaciółka" z 25.08.1939 roku nie opublikowała takiej "modlitwy". http://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/73938?tab=1 - to przykład, żeby uważać na socjalistyczne źródła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko się zgadza, na podanym przez ciebie linku nie ma tego wiersza. Link kieruje do Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej. Trochę temat mnie zaintrygował i po wpisaniu frazy zawierającej tytuł wiersza, gugiel skierował mnie na pewną stronę w której napisali że wiersz został opublikowany we wkładce do gazety: Moja Przyjaciółka : ilustrowany dwutygodnik kobiecy, 1939.08.25 nr 16
      Kolejne odwiedziny na Federacji Bibliotek Cyfrowych i wyszukiwarka oprócz K-PBC wskazała e-biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego. Na sam koniec listy jest dodatek z tym wierszem. Też jestem zdania że należy uważać na socjalistyczne źródła. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Można znaleźć czterostronnicowy dodatek "Rewia Mody", niech będzie że był w ostatniej "Mojej Przyjaciółce", chociaż opis biblioteczny dziwny.http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=8300&from=FBC A jeszcze dziwniejsze że jest tam taka wklejka: http://imgur.com/e8SN16P bez podania źródła, z jakiejś innej gazety po prostu wyrwany fragment. Ponadto Koniczyna, jak zlokalizujesz takie coś jak “Vereinigung zum Schutze Oberchlesiens" to stawiam Ci piwo, bo jak dla mnie to jest ciut zbyt naciągana historia w której gdzieś pogubiło się źródło pierwotne.

      Usuń
    3. Wygląda na to że Vereinigung zum Schutze Oberchlesiens było instytucją a tworek "Modlitwa do niemieckiego Boga" została wydana w jakimś ich wydawnictwie. Piwo pewnie sam trza będzie sobie kupić. Autorem tej modlitwy był chyba niejaki Hans Lukaschek. Kiedy i gdzie to napisał nie wiem, ale w Niemczech pewnie się ta modlitwa spodobała. Znalazłem jeszcze taką wzmiankę że "Modlitwa" ta przed wojną była publikowana w tygodniku "Niedziela". Oczywistym jest, że po wojnie,w publikacji którą prezentował Darek, władze komunistyczne wolały podać jako źródło "Przyjaciółkę", niż "Niedzielę". Z perspektywy czasu jest to oczywiste.
      Jest trochę informacji na temat Hansa Lukaschek. Znalazłem wiersz o Hansie Lukaschek:

      "Ze Hindynburga

      Ze Hindynburga wspomnioł żech chopa
      Z kerym i Polska miała utropa
      Niy groł na nosie mu żodyn Laszek
      Łon sie nazywoł Hanys Lukaschek

      Dyć był to Ślonzok i Niymiec wielki
      Co dlo ideji ściyrpioł trud wszelki
      Szczimoł Gestapo Sowietow szczimoł
      Adenauera tyż teka czimoł

      A burgemajstrym był w Zobrzu przeca
      Jak go wygnali z polskego neca
      Niy trza już dzisioj ciepać nań berga
      Jak łon kamratym był Stauffenberga."

      Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Jak przetrwać w obliczu konfliktu zbrojnego? Cz. 1
    http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/przetrwac-w-obliczu-konfliktu-zbrojnego-cz-1

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie, Panie Darku kolejna świetna robota, szczerze mówiąc natrafiłem na Riese przypadkiem na YouTube i to na właśnie Pana nagrania, zafascynowało mnie to bardzo i pogłębiam swoją wiedzę w tym zakresie właśnie dzięki Panu za co dziękuję.
    Najciekawszymi lecz z tego co mi wiadomo ryzykownymi działaniami jest eksploracja terenów, lecz Pańskie dowody rzeczowe że się tak wypowiem są pokazane. Proszę działać tak dobrze jak do tej pory.
    Powodzenia życzę oraz sukcesów.

    Pozdrawiam - Reliarth

    P.S. Dla hejterów - pokażcie co Wy osiągnęliście a potem krytykujcie, a z waszych wypocin nic nie wynika jedynie cięty język i głęboka zazdrość, proszę o konkretne odkrycia, eksploracje - ale określać kogoś kto działa jest dla Was ciężką goryczą do przełknięcia.

    OdpowiedzUsuń

Merytorycznie, bez wulgaryzmów, bez ataków ad personam.